MENU

- Blog

Een marketingafdeling as a service. Juist nu.

Tegenwoordig kun je alles als een dienst afnemen; je softwareprogramma’s, je koffiezetapparaat, je auto. Swapfietsen (die met die blauwe banden) nemen het straatbeeld over in de steden. Het is duidelijk: we betalen liever voor gebruik dan voor bezit. Wist je dat dat net zo makkelijk voor je marketing en communicatie kan?

Lang verhaal kort
Omdat je je tijd misschien wel anders wilt besteden, en rijtjes het goed doen op blogitems, een opsomming met situaties waarbij het loont om je marketing uit te besteden:

  1. je wilt je marketing en communicatie verbeteren;
  2. je vindt marketing leuk, maar hebt zelf geen tijd voor de uitvoering;
  3. marketing is niet jouw corebusiness;
  4. je zit liever niet vast aan een marketingprofessional in dienst;
  5. je marketingbehoefte vraagt om diverse disciplines;
  6. je wilt opschalen qua marketingactiviteiten wanneer het jou uitkomt.

Herkenbaar? Wissel dan gerust eens van gedachten hierover met ons. Wil je liever nog iets meer weten over het waarom en hoe? Lees dan nog een minuut of twee verder.

Niet nieuw, wel van nu
Natuurlijk is het idee van opdrachten uitbesteden niet nieuw; het concept van een extern bureau dat je voor specifieke klussen inschakelt bestaat al decennia, misschien wel millennia. Als bureau lever je een dienst en dus spreken we per definitie van as a service. Toch is het idee van taken uitbesteden tegenwoordig wel relevanter dan ooit. Niet nieuw, wel van nu, dus.

Waarom juist nu? Het gaat goed op de arbeidsmarkt; er zijn grote tekorten aan (geschikt) personeel. Start-ups groeien in een paar jaar uit tot groottes van een multinational, ‘vaste’ begrippen in de industrie zien binnen no time hun volledige bedrijfswaarde in rook opgaan. Nog steeds kan niemand – gelukkig maar – de toekomst voorspellen. Dat maakt het des te fijner om nergens écht aan vast te zitten. En te betalen voor datgene wat je daadwerkelijk verbruikt. Toch?

Dus, een marketingafdeling op afstand?
Met die woorden kan ik onze manier van werken wel omschrijven. Voor de meeste klanten met wie we werken, werken we voor de langere termijn. Niet dat we losse opdrachten schuwen, maar het past bij wat we kunnen en wat we graag doen. Marketingcommunicatie – en dan specifieker contentmarketing – is ook iets voor de langere termijn. En het werkt fijn als je elkaar kent.

Wat besteed je uit?
Eigenlijk kun je vrijwel alles op het gebied van marketing en communicatie uitbesteden. Je nieuwsbrieven, je blogartikelen, het bedenken van je (commerciële) boodschap, het schrijven van je whitepapers, het maken van je (bedrijfs)video’s. Maar laat je vooral niet beperken tot een opsomming van diensten. Bedenk waar jij behoefte aan hebt, of wat jouw bedrijf nodig heeft. Waar wil je heen en wat heb je daarvoor nodig? En zet vanuit daar de volgende stap.

Meer weten?
Wil je de marketingactiviteiten van je bedrijf naar een hoger plan tillen? Of staat het nu op je eigen to do-lijstje en ben je liever met andere zaken bezig? Projecteer het idee van as a service dan hierop en zie hoe makkelijk het kan zijn. En wissel gerust eens van gedachten hierover met ons. Dat doen we graag.

Vriendelijke groet,

Joep de Winter