MENU
Youri Jozee

Auteur

- Blog

Zo bereid je je klanten in vijf stappen voor op de GDPR

In mijn vorige blog kon je lezen waarom sterke beveiliging belangrijk is voor je klanten, en welke voordelen de GDPR jou als reseller biedt. Het proactief informeren en ondersteunen van je klanten vormt daarbij het fundament. In dit derde GDPR-blog leg ik uit hoe je dat in vijf stappen doet.

Stap 1. Creëer bewustwording over de GDPR
75 procent van de Nederlandse mkb-bedrijven heeft nog helemaal niets gedaan aan de voorbereiding op de GDPR. Dat blijkt uit cijfers die de MKB Servicedesk in februari van dit jaar publiceerde. 60 procent ervan meldt simpelweg niet bekend te zijn met de komst van de GDPR. 15 procent denkt – ten onrechte ‒ dat de wet niet van invloed op ze is. Kortom, er is nog veel ruimte voor het creëren van bewustwording.

Stap 2. Benadruk de noodzaak van een goed securitybeleid
Beveiligingsspecialist SANS Institute meldde in het eerste kwartaal van 2018 dat privacygevoelige informatie, zoals inloggegevens en klantdata, het meest geliefde doelwit onder cybercriminelen is. Deze waardevolle data moet natuurlijk goed worden beschermd. Je wilt niet dat cybercriminelen hier toegang toe krijgen, of dat gevoelige informatie openbaar gemaakt wordt of bekend wordt bij je concurrent. Denk maar eens terug aan de mondiale stress die uitbrak tijdens de Petya-malware in juni vorig jaar.

Stap 3. Benoem de voordelen van GDPR-proof zijn
De invoering van de GDPR is nu pas voor veel klanten aanleiding om security serieus op te pakken. Merkwaardig eigenlijk, omdat een goed securitybeleid juist veel voordelen biedt voor organisaties. Sterke databeveiliging voorkomt dat de klant te maken krijgt met financiële schade als gevolg van een teruggang in productiviteit en continuïteit. Wellicht nog erger is de imagoschade die de klant oploopt als gevolg van datalekken. Deuken in het klantvertrouwen en slechte publiciteit liggen op de loer. Door GDPR-proof te zijn worden deze risico’s verminderd. Bovendien toont de klant hiermee aan dat dataveiligheid hoog in het vaandel staat. Dat heeft weer een positief effect op het bedrijfsimago én klantvertrouwen.

Stap 4. Wijs je klanten op hun datastromen
Bij de GDPR wordt vaak gedacht aan het beveiligen van digitale data. Dat is niet zo gek natuurlijk. Echter, ook data op papier valt onder de richtlijnen van de nieuwe wetgeving. Denk hierbij aan documenten op bureaus en in archiefkasten. Ook persoonsgegevens die extern worden verwerkt of opgeslagen, zoals in e-maildatabases of crm-oplossingen, moeten voldoen aan de richtlijnen van de GDPR. Maak daarom alle datastromen samen met je klant inzichtelijk. Het zijn er waarschijnlijk meer dan zij wellicht denken.

Stap 5. Verbind de juiste oplossingen aan je klant
Nu je de datastromen van de klant in kaart hebt en je ze hebt gewezen op de invloed van de GDPR is het tijd voor actie. Bespreek met je klant de mogelijkheden en oplossingen die de privacygevoelige data veilig houden. Denk hierbij aan zaken zoals netwerkbeveiliging en mobile device management. Op die manier ondersteun je de klant proactief bij het invullen van zijn beveiligingsvraagstukken. Je profileert je hierdoor als betrokken kennispartner; een krachtige manier om je klant langere tijd aan je te binden.

Met vriendelijke groet,

Youri Jozee

Youri Jozee

Auteur