MENU
Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee

- Nieuws

Waarom overwerken kan leiden tot een lagere productiviteit

Overwerken wordt door veel medewerkers gezien als part of the job. Dat klinkt nobel, maar de impact van overwerken is vaak veel groter dan men denkt. Dat meldt onderzoeksbureau Kantar Public in een onderzoek in opdracht van Zilveren Kruis. Het is dan ook belangrijk dat er een goede werk-privébalans wordt aangehouden. Gelukkig hoeft dat niet moeilijk te zijn.

Grote verschillen tussen manager en medewerkers
Overwerken doen we allemaal weleens. De kunst is alleen om het niet als normaal te gaan beschouwen. Uit het onderzoek van Kantar Public blijkt dat medewerkers zo’n 3 uur per week overwerken. Voor managers is dit met 6,5 uur per week zelfs twee keer zo lang. Maar dat zijn niet de enige verschillen tussen deze twee groepen. Zo geeft driekwart van de managers aan medewerkers te helpen een goede werk-privébalans te vinden. Toch laat maar 49 procent van de medewerkers weten deze hulp ook als zodanig te ervaren. Daarnaast geeft de helft van de managers aan medewerkers te bevragen naar hun werk-privébalans. Slechts 22 procent van de medewerkers bevestigt dit, terwijl de helft meldt dat hier nooit naar gevraagd wordt.

Negatieve impact
Overwerken leidt misschien tot meer productiviteit op de korte termijn, maar kan op de lange termijn juist averechts werken. Zo blijkt dat veel medewerkers er ongezonder door gaan leven; er wordt minder gesport, er wordt ongezonder gegeten en ook de nachtrust heeft er onder te lijden. Het zorgt ook voor impact op het sociale leven van medewerkers. Zo kan overwerken leiden tot een verslechterde relatie met partners, kinderen en sociale contacten. 40 procent van de medewerkers geeft aan sneller boos te worden op kinderen. Een kwart heeft zelfs het gevoel tekort te schieten als ouder. Daarnaast ligt ook de beruchte burn-out op de loer. Dit fenomeen, dat steeds vaker lijkt voor te komen, kan zelfs leiden tot langdurige mentale klachten.

Zo behoud je een goede werk-privébalans
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Medewerker en organisatie doen er goed aan regelmatig met elkaar in gesprek te gaan. Door het toepassen van hoor en wederhoor kunnen eventuele problemen snel worden opgelost. Medewerkers zouden daarnaast aan de bel moeten trekken als overwerken een negatieve invloed begint uit te oefenen in hun leven. Managers kunnen het goede voorbeeld geven door geen mailtjes meer in de avonduren te sturen. Medewerkers zijn dan toch snel geneigd er ‘even snel’ op te antwoorden. Ook het stimuleren van mobiel werken is een goede oplossing. Thuiswerken leidt natuurlijk al snel tot een betere werk-privébalans. Het resultaat: minder verzuim, gezonde en gelukkige medewerkers én een hogere productiviteit.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Telecomcontent.nl, onze contentdatabase met dagelijkse IT- en telecom-updates.

Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee