MENU
Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee

- Blog

Vijf onmisbare zaken in de briefing naar je copywriter

Als copywriter beschik je over de nodige creativiteit en verbeeldingskracht. Daar kom je ver mee, maar niet overal. Als het écht ergens over moet gaan, zijn iets meer details vaak wel zo fijn. Vijf zaken waar je mij als copywriter blij mee maakt.

1. Weet wat je wilt vertellen
Natuurlijk kunnen we prima algemene stukjes over telecom en IT schrijven. Weten we alles van. Maar jij waarschijnlijk ook, en je klanten zullen er ook wel een idee van hebben. De kans is dus aannemelijk dat je een verdiepingsslag wilt maken, zodat je je klanten van content kunt voorzien waar ze écht wat aan hebben. Let us know. Kan gewoon in een paar zinnen, regelen wij de rest.

2. Stel vooraf je doel vast 
Achter je verzoek voor copy zit natuurlijk een bepaald doel. Je wilt er iets mee bereiken; informeren, het aanzetten tot actie of jezelf profileren als kennispartner. Essentiële achtergrondinformatie voor het schrijven van een tekst. Wij denken natuurlijk graag met je mee hoe we je doel zo snel mogelijk kunnen vertalen naar effectieve content.

3. Bepaal je communicatiekanaal 
Copy wordt vaak via verschillende kanalen ‒ website, socials, print ‒ ingezet. De vorm van je copy verschilt per kanaal; een magazinespread verschilt wezenlijk van je persbericht. Niet alleen in lengte, maar ook in opbouw en inhoud. Door vorm en medium aan elkaar te relateren zijn we in staat jouw boodschap zó vorm te geven dat deze maximaal effect genereert. Ook rondom communicatiekanalen voorzien we je natuurlijk graag van advies.

4. Breng je (gewenste) doelgroep in kaart
Je boodschap moet natuurlijk de juiste mensen aanspreken. Maar wie zijn dat? Is dat de ondernemer die zijn operationele kosten wil verlagen? Is het de IT-beheerder die collega’s efficiënter wil laten werken? Of is het de medewerker zelf, die wil weten welk gebruiksgemak een bepaalde dienst of een bepaald product biedt? Informatie die het effect van je copy kan maken of breken.

5. Bedenk hoe je je doelgroep wilt aanspreken
Waarschijnlijk spreek je je klanten bewust op een bepaalde manier aan. In de u- of jij-vorm, formeel of informeel, in jargon of jip-en-janneketaal. Dan kun je natuurlijk geen content plaatsen die daar haaks op staat. Of juist wel, omdat je het eens helemaal anders wilt doen. Zeker in dat laatste geval horen wij het graag, zodat we in één keer de juiste tone of voice hanteren.

Let op: copy staat nooit op zichzelf, maar is altijd onderdeel van een zakelijke strategie of sales- en marketingtraject. Content vervult daarmee de rol van aanjager binnen het grotere plaatje. De juiste copy slaat een brug tussen jou en de klant, en helpt je zo je doelstellingen sneller te behalen. Wil je daar nou meer over weten? De koffie en Bossche bollen staan klaar.  

Met vriendelijke groet,

Youri Jozee

Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee