MENU
Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee

- Nieuws

Merendeel Nederlandse bedrijven voldoet niet aan GDPR

Ruim een jaar na de invoering blijkt dat slechts 31 procent van de Nederlandse bedrijven voldoet aan de GDPR. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Vorig jaar, net voordat de wetgeving van kracht werd, gaf 69 procent van de organisaties nog aan voorbereid te zijn op deze wetgeving. Het feit dat de naleving in de praktijk achterblijft heeft verschillende oorzaken. Buiten dat naleving verplicht is, biedt de GDPR nog veel andere voordelen voor organisaties.

Waarom naleving achterblijft
Organisaties benoemen diverse oorzaken die ervoor hebben gezorgd dat de naleving van de GDPR achter is gebleven. Zo vinden veel organisaties de wetgeving erg complex. Daardoor is het niet duidelijk wat er moet worden gedaan om de organisatie te laten voldoen aan de wetgeving. Ook de kosten van de implementatie zijn een veelgenoemde reden van het achterblijven. Daarnaast zien veel bedrijven uitdagingen rondom de bestaande infrastructuur als beperking voor het naleven van de GDPR. Toch is dat opvallend; bedrijven hebben immers ruim de tijd gehad om hun processen aan de wettelijke richtlijnen te laten voldoen.

Zakelijke voordelen groter dan verwacht
Uit het onderzoek blijkt verder dat naleving van de GDPR meer zakelijk voordeel biedt dan eerst werd verwacht. Zo gaf 92 procent van de ondervraagde bedrijven in Europa aan concurrentievoordeel te hebben behaald dankzij de GDPR. Dat is fors meer dan de 28 procent van vorig jaar. Verder laat 84 procent weten dat naleving van de wetgeving een positief effect heeft op het klantvertrouwen. Ook een versterkt klantimago is een groot voordeel, vindt 81 procent van de ondervraagde organisaties. Managers van bedrijven geven bovendien aan dat de GDPR ook intern veel voordeel biedt. Zo worden verbeteringen in de IT-infrastructuur, een sterkere security en efficiëntere processen genoemd als gunstige bijkomstigheden.

Naleving GDPR essentieel voor marktpositie
Uit de cijfers blijkt dat bedrijven die GDPR-proof zijn veel sterker in de markt staan. Dat alleen zou al een reden moeten zijn om processen zo snel mogelijk te laten aansluiten bij deze wetgeving. Bedrijven die hier niet in meegaan kunnen de indruk wekken niet serieus bezig te zijn met databeveiliging. Daarmee wordt een slecht signaal afgegeven naar klanten, wat kan leiden tot een lager klantvertrouwen en minder omzet. In het geval van een datalek kunnen bedrijven ook nog eens te maken krijgen met forse boetes vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens. Organisaties die nog niet GDPR-proof zijn doen er daarom goed aan hier zo snel mogelijk werk van te maken.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Telecomcontent.nl, onze contentdatabase met dagelijkse IT- en telecomnieuws.

Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee