MENU
Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee

- Nieuws

Hoe je als ondernemer profiteert van het stijgende smartphonegebruik

Nederlandse smartphonegebruikers spenderen gemiddeld 61 uur per maand aan hun device. Dat meldt Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) op basis van onderzoek door onderzoeksbureau GfK. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2016, toen het gemiddelde gebruik nog 40 uur per maand bedroeg. Dat is koren op de molen voor de ondernemer die op de lange termijn zakelijk succesvol wil blijven. 

Apps oorzaak van stijging 
De stijging in het gebruik heeft vooral te maken met het toegenomen gebruik van apps. In vier jaar tijd is dit gestegen van 27 naar maar liefst 55 uur per maand. De diensten van Facebook en Google zijn daarbij verreweg het populairst. 26 uur van het totaal wordt op apps of websites van deze bedrijven doorgebracht. In de top 10 van meest bezochte websites en apps bezetten deze organisaties de eerste negen plekken. Opvallend is dat er niet bijzonder veel tijd wordt doorgebracht op mobiele internetsites. Dit steeg van 2,4 naar 5,9 uur per maand, wat slechts een beperkte invloed had op de totale groei van het smartphonegebruik. De gemiddelde bezoektijd is met twee à drie minuten relatief kort. De slimme ondernemer zou zijn website dan ook zo in moeten richten dat bezoekers vrijwel direct waardevolle informatie vinden. 

Mobiel gebruik bereikt keerpunt 

Nederlanders lijken sowieso steeds vaker voor de app te kiezen dan een website; volgens het onderzoek Trends in Internetgebruik van SIDN daalt het aantal websitebezoeken via laptop, pc en tablet ook al enige tijd. Daaruit kunnen we afleiden dat de markt zich op een keerpunt bevindt. Niet langer websites, maar apps worden stilaan de norm. Dat geldt ook voor online aankopen; 32 procent van de smartphonebezitters gebruikt de smartphone voor online aankopen, tegenover 50 procent de laptop. Ook op dit gebied is de smartphone bezig met een inhaalslag. Het zou dus zomaar kunnen dat de cijfers binnen een korte termijn omgedraaid zijn.

Handige tips voor de slimme ondernemer 

De verschuiving van de focus van websites naar apps biedt jou als ondernemer erg veel kansen. Je kunt hierop inspelen door je app een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Hoe beter die ervaring, hoe beter de klantervaring en hoe frequenter het gebruik. De korte bezoektijd voor websites toont aan dat je als ondernemer je site zo moet inrichten dat bezoekers snel de juiste informatie vinden. Naast de interface is ook de snelheid van het laden van je website en app erg belangrijk. Bezoekers hebben immers de neiging om de website snel te verlaten als het laden te lang duurt. Check daarom of je hostingprovider bij je wensen past. Bied je apps lokaal aan, zorg er dan voor dat je infrastructuur helemaal up-to-date is en de belasting aankan.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Telecomcontent.nl, onze contentdatabase met dagelijkse IT- en telecom-updates.

Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee