MENU
Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee

- Nieuws

Grote verschillen in IT-beleving op de werkvloer

Er zijn nog altijd grote verschillen in de adoptie en toepassing van zakelijke IT. Dat blijkt uit het Future of Work-onderzoek in opdracht van softwarebedrijf Citrix. Enerzijds wordt technologie door velen gezien als essentieel voor de productiviteit. Anderzijds zorgt steeds flexibelere IT voor veel vraagtekens rondom meerwaarde en inzet. Toch kunnen deze obstakels eenvoudig uit de weg worden geruimd. 

Grote verschillen in perceptie 
Dat technologie een steeds belangrijkere rol inneemt binnen het zakelijk succes wordt door veel medewerkers erkend. 38,3 procent van de ondervraagden geeft aan dat technologie zeer belangrijk is voor de productiviteit. Toch is volgens 47,8 procent technologie wel handig, maar geen doel op zich. 9,5 procent van de respondenten laat verder weten technologie uitdagend te vinden. Zij hebben vaak de hulp van collega’s nodig om de technologie te kunnen begrijpen en benutten. Ook geeft deze groep aan vaak niet de meerwaarde van de technologie in te zien. Uit deze cijfers kan worden geconcludeerd dat er grote verschillen zijn in de manier waarop er tegen IT wordt aangekeken. 

Slechte ervaringen kunnen leiden tot risico’s 
Een van de grotere uitdagingen op het gebied van zakelijke IT is de toenemende flexibilisering ervan. 33 procent van de ondervraagden blijkt hier moeite mee te hebben. Ook geeft 17,7 procent aan niet te zitten wachten op een nieuwe toepassing die een oude app vervangt. Dit soort ervaringen kunnen leiden tot risico’s voor de dataveiligheid. Zo geeft 24,4 procent van de ondervraagden te kennen dat zij weleens documenten naar een persoonlijk e-mailadres sturen voor werk buiten kantooruren. Ook laat 8,8 procent weten zakelijke documenten op te slaan in een eigen Dropbox- of Google Drive-omgeving. Deze omgevingen zijn vaak slecht beveiligd, waardoor de dataveiligheid in het geding kan komen.

IT moet aansluiten bij de medewerker 

Organisaties kunnen zelf het nodige doen om deze uitdagingen tot een succesvol einde te brengen. Door te kiezen voor werkplekken op maat, bijvoorbeeld via As-a-Service-modellen, kan iedere medewerker beschikken over werkplekapparatuur die bij zijn of haar wensen en taken past. Voor bedrijfsbredere tools zoals cloudoplossingen is het verstandig om trainingen en workshops te verzorgen voor collega’s. Op die manier kan de meerwaarde en het praktisch nut van de oplossing worden benadrukt. Dat zal leiden tot een snellere adoptie, hogere productiviteit en lagere risico’s voor de dataveiligheid.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Telecomcontent.nl, onze contentdatabase met dagelijkse IT- en telecomnieuws

Youri Jozee

Auteur
Youri Jozee