Zo kunnen organisaties hun medewerkerstevredenheid vergroten

tn_6d40784bd90084b520545476d6cfab93img_1209Medewerkers van organisaties met een duidelijke klantfocus ervaren meer werkplezier dan medewerkers in bedrijven die daar minder aandacht aan besteden. Dat is een van de conclusies van onderzoeksbureau Steda op basis van onderzoek. Naast focus op de klant noemt het onderzoek een aantal andere aspecten waarmee organisaties medewerkerstevredenheid kunnen vergroten.

Interne betrokkenheid krachtig instrument

Organisaties die veel aandacht besteden aan klantervaringen en het meten van klanttevredenheid kunnen rekenen op een hoge mate van medewerkerstevredenheid. 29 procent van alle medewerkers van organisaties met een bovengemiddelde klantfocus geeft zijn/haar werkgeluk een 9+. De gemiddelde score komt uit op 7,8. Medewerkers van organisaties met een lagere klantgerichtheid scoren gemiddeld een 6,0. Interne betrokkenheid lijkt dus een krachtige factor te zijn die bijdraagt aan het welzijn van de medewerker.

Manieren voor organisaties om tevredenheid te vergroten

Tijdens het onderzoek werden veertien aspecten getoetst op de samenhang met werkplezier. Zaken als vertrouwen in de directie, een inspirerende toekomstvisie en een goede begeleiding op het werk bleken laag te scoren op het gebied van tevredenheid. De samenhang met werkgeluk bleek echter aanzienlijk te zijn. Organisaties die zich actief inzetten om deze punten te verbeteren zullen dus op termijn kunnen rekenen op meer medewerkerstevredenheid.

Flexibiliteit als aanjager van productiviteit
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat medewerkers die veel plezier in hun werk ervaren productiever en loyaler zijn. De kans op verzuim wordt hierdoor een stuk minder. Het hanteren van een gezonde werk-privébalans, het stimuleren van kennisverbreding en het tonen van waardering dragen bij aan een goede werksfeer. Ook flexibel werken kan in belangrijke mate bijdragen aan het welzijn van de medewerkers. Wanneer zij in staat worden gesteld mobieler te werken zullen ze hun tijd en taken beter kunnen indelen. Dit levert een grotere mate van zelfstandigheid en vrijheid op, zorgt voor meer werkplezier én, als gevolg, een hogere productiviteit.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen je vakgebied.