Waarom visuele content altijd een goed idee is

Digitalisering is een wezenlijk onderdeel van de menselijke identiteit geworden. We hebben steeds makkelijker en vaker toegang tot informatie. We zoeken het op, worden ermee geconfronteerd, zenden het uit. We leven in één grote informatiecyclus, die we actief in stand houden door gulzige consumptie en uitwisseling van (digitale) data.

Uit onderzoek van Creately, maker van visuele software, blijkt dat de gemiddelde menselijke aandachtsspanne is teruggelopen naar slechts acht seconden. Het is dus zaak dat je binnen die acht seconden je boodschap zo effectief mogelijk overbrengt. Hoe? Heb je al eens aan het inzetten van visuele content gedacht?

Waarom juist visuele content?
We pakken het onderzoek van Creately er nog even bij. De cijfers liegen er niet om; visuele content ‒infographics, afbeeldingen, video‒ wordt tot maar liefst 60.000 keer sneller opgenomen dan tekst. 85 procent van de aankoopbeslissingen wordt genomen op basis van (product)video’s. Informatie wordt tot 40 procent sneller opgenomen wanneer content (deels) bestaat uit (video)beeld. Bovendien genereert dit soort content tot 94 procent meer traffic.

Het nimmer aflatende succes van YouTube onderstreept de kracht van visuele content: iedere dag wordt er meer dan 1 miljard uur aan video bekeken. Per maand trekt de dienst maar liefst 1,5 miljard ingelogde bezoekers. Facebook heeft onlangs besloten een graantje mee te pikken van dit succes met de lancering van een eigen videodienst, Facebook Watch. Zeggen dat visuele content kansen biedt is dus nogal een understatement.

Met andere woorden, visuele content kan een bijzonder krachtige manier zijn om je product, dienst of organisatie effectief te positioneren. Maar met alleen het opnemen van een video of het plaatsen van een infographic ben je er natuurlijk nog niet. Een succesvolle inzet is afhankelijk van meerdere factoren. Welke dat zijn? Dat vertel ik je snel!

Vriendelijke groet,

Youri Jozee

PS. Had dit blog achteraf niet beter een vlog kunnen zijn? Hopelijk was het lezen desondanks meer dan acht seconden van je tijd waard!