Waarom visuele content altijd een goed idee is #2: de juiste plaats, de juiste tijd

In mijn vorige blog vertelde ik je meer over het effect van visuele content. Uit onderzoek van softwaremaker Creately blijkt dat informatie overgebracht via afbeeldingen en video een stuk langer blijft hangen dan tekst. Maar nu moet die content nog onder de aandacht van je doelgroep komen. Hoe je dat doet? Door de inzet van de juiste communicatiekanalen. Een voorbeeld hiervan is social media, dat veel mogelijkheden biedt voor het genereren van (realtime) interactie.

Aan de basis van je contentstrategie staat het definiëren van je doel en je doelgroep. Wat wil je ermee bereiken? Wie wil je aanspreken? Wat is de boodschap die je wilt delen? En op welke frequentie wil je dat delen? Welke social media ga je hiervoor inzetten? Maak hiervoor een contentplanning, zodat je gestructureerd en planmatig kunt werken. Haak hierbij in op actuele thema’s en eventueel op andere lopende campagnes.

Ik ga er nu gemakshalve van uit dat je je doelgroep al hebt gedefinieerd en dat je visuele content hierop is gebaseerd. Met een beetje logisch nadenken heb je ook wel een idee van de social media-kanalen waarop je doelgroep actief is. Voor interactie met je zakelijke doelgroep gebruik je sowieso Facebook en LinkedIn. Is je marketing gericht op jonge, trendy consumenten, dan is Instagram een uitstekende derde aanvulling. We nemen deze drie social media-kanalen dan ook als uitgangspunt. Nu luidt de vraag: wannéér kun je je content het beste plaatsen?

Om hier een goed beeld van te krijgen gebruiken we een recent onderzoek van social media-specialisten SOCi. Zij publiceerden eerder dit jaar een overzicht van de meest geschikte momenten voor het plaatsen van je boodschap op populaire social media. Deze zijn als volgt:

Facebook
De allrounder onder de social media-platforms. Het biedt een laagdrempelige manier om interactie te creëren met je zakelijke volgers, bijvoorbeeld via de bedrijfspagina van je onderneming.
Zaterdag en zondag zijn de beste dagen voor het plaatsen van je content. In het weekend kun je tot tweemaal zoveel engagement behalen als doordeweeks; plaatsingen tussen 13.00 en 15.00 uur behalen de meeste shares. Content die rond 15.00 uur wordt geplaatst kan rekenen op de meeste kliks.

LinkedIn
Hét kanaal om je boodschap te delen met je zakelijke netwerk. Het hoogste engagement behaal je op dinsdag, woensdag en donderdag. Met name content die tussen 17.00 en 18.00 uur of 19.30 en 20.30 uur wordt gedeeld blinkt uit in het aantal weergaven en kliks. Posts met afbeeldingen leveren in 98 procent van de gevallen meer comments op. Posts met een link behalen tot 200 procent hoger engagement.

Instagram
Instagram is wellicht de meest hippe en visueel georiënteerde onder de social media-kanalen; 90 procent van de gebruikers is jonger dan 35 jaar en heeft een bovengemiddelde interesse in (het delen van) foto’s en video’s. Maandag en donderdag zijn de beste dagen om content op Instagram te delen. Het hoogste engagement behaal je die dagen tussen 08.00 en 09.00 uur en rond 17.00 uur.

De kenmerkende dynamiek van social media blijft een onvoorspelbare factor. Toch zijn er veel manieren om je post onder de aandacht te brengen. Door een slimme plaatsing van je content en de kracht van herhaling heb je in ieder geval een formule te pakken die zich al meermaals heeft bewezen.

Vriendelijke groet,

Youri Jozee