VoIP verovert de zakelijke markt

vastmobiel-2Internetbellen, ook wel VoIP genoemd, is binnen de zakelijke markt in een stroomversnelling geraakt. Dat blijkt uit onderzoek van ABM AMRO. De traditionele koperverbinding wordt steeds vaker definitief ingeruild voor digitale oplossingen waarmee altijd en overal kan worden gebeld. VoIP biedt dan ook talloze voordelen voor de zakelijke gebruiker die mobiliteit hoog in het vaandel heeft staan.

Zakelijke markt bevindt zich op een keerpunt

Het onderzoek meldt dat de omzet uit zakelijk VoIP in de laatste twee jaar is verviervoudigd. Het aantal zakelijke aansluitingen groeide in deze periode van 74.000 naar 281.000. Voor de komende jaren verwachten de onderzoekers een jaarlijkse groei van gemiddeld 30 procent. De explosieve groei is voor een groot deel toe te schrijven aan de ontwikkelingen op het gebied van breedbandverbindingen. De hoge mate van beschikbaarheid van deze snelle verbindingen heeft geleid tot nieuwe mogelijkheden op telecommunicatiegebied.

VoIP heeft telecommarkt voorgoed veranderd

De introductie van VoIP als communicatieoplossing zorgde voor een aardverschuiving in de telecommarkt. Doordat VoIP volledig via het internet loopt was telefonie niet langer voorbehouden aan grote telecomproviders. Het aantal aanbieders van telefonieoplossingen steeg dan ook als logisch gevolg. Een ander groot voordeel van VoIP is dat het eenvoudig kan worden geïntegreerd met andere communicatieoplossingen, ook wel Unified Communications (UC) genoemd. De zakelijke VoIP-markt groeit dan ook vooral dankzij een stijging in het gebruik van cloudgebaseerde diensten.

VoIP biedt talloze zakelijke voordelen
De steeds grotere zakelijke populariteit van VoIP is feitelijk weinig verrassend. De voordelen zijn immers legio. De brede beschikbaarheid van razendsnel breedband- en 4G-internet heeft ervoor gezorgd dat gebruikers overal en altijd bereikbaar zijn. Doordat spraak volledig via internet loopt profiteert de gebruiker ook nog eens van beduidend lagere kosten ten opzichte van de vaste telefoonlijn. VoIP-diensten zijn daarnaast schaalbaar, waardoor kosten voor het aansluiten en onderhouden van extra aansluitingen komen te vervallen. Ook als onderdeel van UC-oplossingen toont VoIP zijn meerwaarde. Zo kunnen gebruikers eenvoudig klantgegevens aanroepen en bijwerken tijdens het bellen. Dit leidt tot meer efficiëntie en een hogere productiviteit.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen je vakgebied.