Traditionele PBX-telefonie duidelijk op z’n retour

PBX-telefonieDe markt voor vaste telefonie toont een duidelijke tweesplitsing. Zo zijn er de traditionele PBX-installaties. Deze dalen qua populariteit en maken ruimte voor IP-telefonie, in de vorm van PBX-centrales of hosted telefonie. Zo constateren de marktexperts van IHS-Infonetics op basis van de jaarcijfers van dit marktsegment over 2015. De digitale vorm van telefonie levert bedrijven een groot aantal voordelen op die hun dienstverlening ten goede komt.

Traditionele PBX levert in
Een PBX-oplossing is een telefooncentrale die door het bedrijf gebruikt wordt en op locatie draait. Voor externe communicatie zijn de traditionele installaties direct aangesloten op het publieke telefonienetwerk (PSTN). Het zijn de ‘oude’ telefoonlijnen zoals we ze kennen. In het onderzoek van IHS-Infonetics werd geconstateerd dat de wereldwijde PBX-markt in 2015 met 5 procent daalde ten opzichte van 2014.

Omslag naar IP-telefonie
Tegenwoordig maken PBX-installaties steeds meer gebruik van IP-lijnen. Hierbij loopt spraak via het internet (IP) in plaats van de traditionele telefoonlijnen. Deze digitale vorm biedt vele voordelen, zoals een betere geluidskwaliteit, een hogere capaciteit en het eenvoudig integreren met softwareoplossingen zoals een klantinformatiesysteem of Unified Communications-oplossing. Het aantal volledig op IP gebaseerde PBX-centrales is het enige segment dat in het afgelopen jaar het meest groeide, namelijk met 6 procent.

Hosted een volgende stap
Een volgende ontwikkeling is hosted telefonie. De PBX-centrales – zowel traditionele als IP-gebaseerde – zijn nog altijd centrales die het bedrijf op locatie bezitten. Hosted centrales worden extern, in de cloud, gehost in een datacenter. Het grote voordeel is dat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden in een eigen, kostbare centrale. Er wordt alleen betaald voor het gebruik, waardoor een overzichtelijker kostenmodel ontstaat. Het onderhoud en beheer wordt door externe partijen gedaan – daar is dus geen omkijken meer naar. Hosted telefonie is per definitie gebaseerd op IP-telefonie, en kent alle daarbij eerder genoemde voordelen.

 

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen uw vakgebied.