Start being interesting.

Plaatje BlogZoals Joep in de vorige nieuwsbrief aangaf, had u nog een blog van me tegoed, genaamd ‘Start being interesting’. Kort door de bocht komt dit erop neer dat u uw doelgroep niet moet lastigvallen met zaken waar zij zich voor interesseren; zorg ervoor dat u zélf interessant bent. Dat lijkt dus heel erg logisch, maar u ontkomt er niet aan uzelf de vraag te stellen: Welk doel dient dit en hoe gaan we dit bereiken?

Vaak staat de sales directeur direct op met de vraag hoeveel meer omzet de marketingactiviteiten gaan opleveren. Vanzelfsprekend is het belangrijk om de communicatie aan te laten sluiten bij commerciële bedrijfsdoelen, maar u kunt het idee laten varen dat uw doelgroep geïnteresseerd is in uw verkoopboodschap. Uw doelgroep is eerder geïnteresseerd in het verhaal achter het bedrijf en de personen die er werken, want die maken uw bedrijf en zorgen voor het onderscheidende vermogen.

“Organizations don’t buy products. People do.”

Beslissingen worden gemaakt door mensen als u en ik. Stel daarom niet uw diensten of producten, maar het persoonlijke verhaal erbij centraal. Neem uw klant mee in herkenbare situaties, waardoor hij zich aangesproken voelt. U zult voorbeelden genoeg weten te noemen: succesvolle ervaringen met vast-mobielintegratietrajecten, medewerkers die hun telefoon vol vertrouwelijke informatie verloren zijn of hoge roamingkosten na de vakantieperiode. En benoem daarbij de voordelen voor de klant die uw oplossingen bieden in plaats van onbegrijpelijke technische termen op te sommen.

De kracht van herhaling
Bovendien kunt aan de hand van een verhaal vast nog meer interessante verhalen vertellen door bijvoorbeeld ook een klant of leverancier over dezelfde thematiek aan het woord te laten. Zo komt de boodschap vaker bij de doelgroep onder de aandacht. Het komt ook beter over als een ander over u spreekt dan dat u zelf vertelt hoe goed u bent.

sales_pr_advertising_pr_marketingxs

Mond-tot-mond
Zorg er verder voor dat de verhalen makkelijk te lezen zijn, dus niet te lang of een stukje tekst uit een worddocument dat even snel als PDF geëxporteerd is. Dit soort short stories moet dus leuk en interessant zijn. Bovendien zijn de verhalen erg goed te delen via de verschillende online/sociale media. Zeker als uw medewerkers, klanten en leveranciers deze short stories ook nog eens delen via hun persoonlijke accounts zult u zien dat er enorme groei in bereik is. Het ouderwetse mond-tot-mond reclame, maar dan in een online verpakking, blijkt juist in deze tijd uitermate succesvol.

Top tips
De kans is groot dat u deze blog snel gescand heeft en gegrepen werd door deze titel. Naast boeiende short stories zijn eigen blogs en populariteitslijstjes of tips namelijk zeer succesvol. Wilt u echt flink uit pakken dan kunt u nog met animaties, illustraties en video aan de slag. Het belangrijkste is dat u begint met interessant te zijn en dat op een aantrekkelijke manier laat blijken.

– Sander