Software-as-a-Service groeit uit tot de zakelijke standaard

Organisaties kiezen steeds vaker voor de afname van software via abonnementsvormen, ofwel Software-as-a-Service. Investeringen in traditionele software nemen steeds verder af. Dat concludeert onderzoeksbureau Gartner in een recent onderzoek. De ontwikkeling benadrukt de steeds flexibelere manier van werken binnen het bedrijfsleven.




Meer focus op bedrijfsapplicaties 
De onderzoekers van Gartner verwachten dat de markt voor enterprise-software dit jaar met 9,5 procent groeit ten opzichte van 2017. Het leeuwendeel van de totale wereldwijde uitgaven aan software ‒ 389 miljard dollar ‒ zal worden besteed aan bedrijfsapplicaties. Steeds meer organisaties ruilen hierbij hun inflexibele softwarelicenties in voor SaaS-oplossingen. Dat komt onder andere door de groeiende beschikbaarheid van bedrijfsapplicaties in vrijwel alle zakelijke sectoren. In combinatie met de flexibiliteit die SaaS biedt is dit dan ook een vrij logische ontwikkeling.

Markt voor devices groeit eveneens 
De SaaS-markt zal in 2018 procentueel de grootste groei laten zien. De tweede plek wordt bezet door devices, waarvan de markt 5,6 procent zal groeien. Opvallend is dat ook de pc-markt voor het eerst in zes jaar weer wat aantrekt. Marktonderzoeksbureau IDC verwacht een stijging van 0,7 procent in het aantal verkopen. Gartner concludeert op haar beurt dat de verkopen op smartphonegebied iets zullen afnemen. We kunnen dan ook concluderen dat het vooral laptops en tablets zijn die voor de grootste groei zullen zorgen. Die voorspelling sluit eveneens aan bij de stijgende vraag naar SaaS.

Aansluiting bij flexibel werken 
De groeiende focus op Software-as-a-Service komt niet uit de lucht vallen. Organisaties werken steeds flexibeler. Dat komt onder andere door de opkomst van slimme devices, snel draadloos internet en de mobiel-werkentrend. SaaS zorgt ervoor dat medewerkers niet langer afhankelijk zijn van een vaste werkplek voor hun werkzaamheden. Hierdoor kunnen zij ook buiten kantoor of anderzijds tijdens verloren uren productief zijn. De thuiswerker profiteert daarbij van een betere werk-privébalans.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen je vakgebied.