Social media in Nederland onverminderd populair

Mailchimp Social Media (1)

Steeds meer mensen en bedrijven maken gebruik van social media. Van alle Nederlanders tussen de 15 en 39 jaar maakt maar liefst 86 procent gebruik van social media. Facebook wordt steeds populairder in Nederland. Twitter verliest daarentegen gebruikers. Het aantal actieve twitteraars daalde met 0,7 miljoen Nederlandse gebruikers naar 2,8 miljoen. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 10.395 Nederlands ouder dan 15 jaar.

2,8 miljoen actieve twitteraars
Er zijn 2,8 miljoen actieve twitteraars in Nederland, waarvan 1 miljoen op dagelijkse basis tweet. Vorig jaar waren er nog 3,5 miljoen actieve gebruikers. Ook het aantal twitteraars dat dagelijks gebruikmaakt van Twitter is gedaald van 1,5 miljoen naar 1 miljoen gebruikers. Vooral jongeren maken minder gebruik van Twitter. De belangrijkste reden om te stoppen met Twitter is dat het te weinig oplevert voor gebruikers.

Facebook wordt steeds populairder
Het aantal gebruikers van Facebook in Nederland groeit met 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Er zijn 9,4 miljoen gebruikers van Facebook in Nederland. Ook het dagelijks gebruik is gestegen met 9 procent naar 6,6 miljoen gebruikers. Ondanks het stijgende aantal gebruikers neemt het aantal jongeren dat Facebook gebruikt af met 12 procent.

Dagelijks gebruik LinkedIn groeit
Het aantal gebruikers dat LinkedIn dagelijks gebruikt is gestegen van 0,3 miljoen naar 0,4 miljoen gebruikers. Het aantal gebruikers van LinkedIn is gestegen van 3,9 miljoen naar 4,1 miljoen (+5 procent). Er zijn in Nederland 5 miljoen geregistreerde LinkedIn-accounts.

Er zijn meerdere social media die populair zijn onder gebruikers, zoals Instagram, Pinterest en Snapchat. Respectievelijk kennen deze kanalen 1,8, 1,6 en 0,8 miljoen gebruikers. Business-to-business worden deze echter (vrijwel) niet gebruikt.

Ruim de helft van mkb gebruikt social media
Ruim de helft van alle Nederlandse ondernemingen maakt gebruik van social media. Zo blijkt uit onderzoek van Panteia onder 500 ondernemers in het mkb. De belangrijkste reden voor bedrijven om social media te gebruiken is om meer naamsbekendheid te genereren. Een kwart van de organisaties maakt dagelijks gebruik van social media. Ook heeft een kwart een beleid om meer duidelijkheid te creëren voor medewerkers.