Ook wij kunnen niet zonder structuur

lego_blokken_marketingxs_600x450We zijn alweer zo’n 3 weken onderweg in het nieuwe jaar. Januari is vaak de periode waarin de jaarplannen nog gesmeed of gefinetuned worden. Wij zijn de laatste weken zelf wat meer achter de schermen actief geweest en hebben flink aan de basis gesleuteld. Zo starten per februari twee nieuwe collega’s, Koen en Rob. De dienstverlening is verder aangescherpt en we vertellen een duidelijker verhaal.

“Jaaa… Ik beloof het!”
Alleen die verdraaide blog liet dan op zich wachten. Klanten gaan toch voor. Het zal u niet vreemd in de oren klinken. ‘Jaja, vanmiddag. Nee echt. Anders maak ik ‘m vanavond wel…’ En de volgende dag had ik nog geen blog. Inmiddels is het dinsdag – de geplande dag – en is hij er.

Interessant? Ook relevant!
Dinsdag blijkt uit analyse een goede conversie op te leveren, zo bleek uit analyse van onze nieuwsbrieven afgelopen jaar. Tenminste als de inhoud van de nieuwsbrief goed is. Leuke video’s en animaties doen het altijd goed. Toevallig onze whiteboard animatie al gezien?

Dat is lijn met onze boodschap van vorig jaar: ‘Start being interesting’. Onthoud daarbij niet zomaar iets te doen en te roepen. Leuke dingen moeten in lijn zijn met de doelstelling, kernwaarden en thema’s van de organisatie. Voordat er iets gecommuniceerd wordt, dienen deze op elkaar te worden afgestemd.

Begin bij het begin
Voor nieuwe én voor bestaande klanten bekijken we alle communicatie vanaf het begin. Middels een intakeoverzicht begeleiden we klanten verschillende stadia door om uiteindelijk een keuze te maken in de juiste middelen, frequentie, doelen en verantwoordelijkheden. Dit zijn geen tijdsintensieve trajecten, maar wel noodzakelijk om de juiste basis te ontwikkelen. Vaak zien we dat de bestaande situatie al meer dan voldoende mogelijkheden biedt om actief het contact te leggen met de doelgroep.

Eerst de basis op orde
Na het bepalen van de communicatiemiddelen ontwikkelen we een thematische communicatiekalender. Deze kalender is het uitgangspunt van alle communicatie. Hierdoor wordt het veel eenvoudiger om onderling afspraken te maken, op gezette tijden te communiceren en deadlines te halen in plaats van te missen. Als marketeer klinkt het wellicht wat onwennig in de oren. Maar onze werkwijze vraagt om structuur en het nakomen van afspraken

Betrek medewerkers
Om marketingcommunicatie optimaal in te zetten is het essentieel om intern een breed draagvlak te creëren en medewerkers te betrekken. Ze zijn in potentie de beste ambassadeurs van de organisatie. Zo wordt het bedrijf en het verhaal ook persoonlijk! Persoonlijke verhalen, ervaringen en meningen zijn veel interessanter en leuker om te lezen.

Ow ja. En als je iets schrijft over wat je leuk vindt, waar je verstand van hebt en wat je boeit, dan staat zo’n blog binnen een half uur op papier.

Laat het nieuwe jaar maar komen!

– Sander