Onderscheidende features belangrijkst bij keuzeproces smartphone

business_man_mobile_phoneDe afgelopen drie jaar hebben fabrikanten van draadloze communicatieapparatuur voornamelijk gefocust op geavanceerde technologie en features om de competitie de baas te zijn. Met vergelijkbare technologie en toestellen die in grote lijnen weinig verschillen, wordt het criterium prijs een steeds belangrijker aspect binnen het keuzeproces van een nieuw toestel.

Tegemoet komen aan klantwensen
Om een voorsprong te behalen op concurrenten en klanten tevreden te stellen, zullen fabrikanten tegemoet moeten komen aan de behoeften van klanten. De features die zij willen, zullen een belonende en intuïtieve meerwaarde moeten bieden. Onderzoeksbureau J.D. Power voerde een onderzoek uit onder 13.237 smartphonegebruikers die hun toestel korter dan een jaar in hun bezit hebben. De resultaten vergeleken zij met die van eenzelfde onderzoek dat in 2011 is uitgevoerd.

Features voornaamste keuzebepaling
Features van de telefoon zijn anno 2014 nog altijd het belangrijkste – 35 procent geeft dit als voornaamste koopargument. Toch was dit niet zo bepalend voor de keuze van een toestel als voorheen. In 2011 gaf nog 57 procent aan dat zij specifieke features het belangrijkst vonden.

Op de vraag welke features de gebruikers bij hun volgende toestel graag zien:

  • 36 procent antwoordt uitgebreide spraakbesturing
  • 35 procent ziet het liefst ingebouwde sensors die temperatuur, lichthoeveelheid, geluid en stemmingen kunnen meten om instellingen hieraan aan te passen
  • 28 procent van de respondenten heeft graag features als gezichtsherkenning en biometrische beveiliging op zijn toestel

Kopers op ‘prijs’ minder tevreden en merkentrouw
Meer dan een vijfde (21 procent) van smartphonegebruikers vindt ‘prijs’ de belangrijkste reden waarom zij voor een bepaald toestel kiezen. Een toename ten opzichte van de 13 procent die dit vond in 2011. Aankoopargumenten hebben invloed op de mate van tevredenheid en loyaliteit. Gebruikers die vooral op prijs hun toestel kopen, zijn daar over het algemeen minder tevreden over. Ook zullen zij minder snel een toestel van hetzelfde merk kopen en vertonen zij eerder ‘switchgedrag’.

Apple-gebruikers het meest tevreden
Over het algemeen zijn Apple-gebruikers het meest tevreden over hun toestel. Zij beoordelen hun smartphone en de dienstverlening eromheen gemiddeld het best. De tevredenheid van Samsung-gebruikers volgt op een tweede plaats binnen de vijf best scorende merken, respectievelijk gevolgd door HTC, BlackBerry en Nokia.