Nederlandse hosted voice-markt ontwikkelt zich in rap tempo

Binnen Europa is Nederland met zo’n 820.000 aansluitingen voor hosted voice het best ontwikkelde land. Zo blijkt uit onderzoek van de Cavell Group. Vooral het mkb in Nederland is fan van de hosted voice-diensten, waarbij zij telefoondiensten uit de cloud afnemen.

In het onderzoek werd gekeken naar 65 leveranciers van hosted voice. Vanaf dit jaar zal de markt jaarlijks met 30 procent groeien. Steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van hosted voice in en kiezen hiervoor.

Alleen de lusten
Bij hosted voice wordt een telefooncentrale in de cloud gehost. Het is een vorm van digitale (IP-)telefonie. Daarmee biedt het alle voordelen van vaste telefonie – zoals doorschakelen, het inregelen van huntgroepen, koppeling aan bedrijfssystemen – zonder de kosten en het onderhoud van een eigen, fysieke telefooncentrale.

Geen organisatie te klein voor hosted voice
Hosted voice-diensten worden vooral in Nederland ingezet bij het mkb en de kleinzakelijke (SOHO) markt. Zeker als gekeken wordt naar telefonie uit de cloud. Bij het mkb gaat het hierbij om 10 tot 49 seats en bij de SOHO-markt om 2 tot 9 seats. Vooral binnen het laatste marktsegment liggen, naast ook de grootzakelijke markt, volgens de onderzoekers nog veel mogelijkheden.

De specialisten van de Cavell Group verwachten dat vanaf dit jaar aanbieders als KPN en Ziggo met hosted voice actiever worden op de kleinzakelijke markt. De grootzakelijke markt zal voornamelijk het strijdterrein worden van partijen als Microsoft.

Hosted voice alsmaar aantrekkelijker
Er is ook gekeken naar de toekomst van hosted voice in Nederland. De markt blijft de komende jaren groeien. Ongeveer 27 procent van de respondenten verwacht dat prijzen zullen dalen, terwijl de meerderheid (64 procent) aangeeft dat de prijzen gelijk blijven. De functionaliteiten nemen alsmaar toe, waardoor het meer dan logisch is om nu te kiezen voor hosted voice.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen uw vakgebied.