Nederland omarmt mobiel werken

Mobiel werken is populair in het Nederlandse bedrijfsleven. Steeds meer medewerkers worden in staat gesteld om te werken waar en wanneer zij willen. Dat blijkt uit onderzoek van Samsung. Een goede ontwikkeling; mobiel werken levert namelijk zowel organisaties als medewerkers veel voordelen op. Een overzicht van de laatste cijfers over mobiel werken en de voordelen die deze werkwijze kan bieden.

Mobiel werken steeds meer gemeengoed 

Mobiel werken wordt door 74 procent van Nederlandse organisaties met 10 of meer medewerkers ondersteund. Ons land kent in totaal een kleine 2,2 miljoen mobiele medewerkers, wat neerkomt op 31 procent van de beroepsbevolking. Vooral binnen de verzekerings- en IT-branche is mobiel werken populair: respectievelijk 96 en 95 procent van de bedrijven in deze sectoren biedt zijn medewerkers deze mogelijkheid. Van alle medewerkers zijn vooral managers het meest mobiel. 43,9 procent van deze beroepsgroep maakt soms of regelmatig gebruik van mobiel werken. Ook technici en verwante beroepen zijn met 40 procent een van de meest mobiele beroepsgroepen van het land.

Hogere productiviteit en lagere kosten 
Het mag geen geheim meer zijn dat mobiel werken bijzonder voordelig is voor zowel organisaties als medewerkers. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het zelf kunnen indelen van de werkdag leidt tot een hogere productiviteit en medewerkerstevredenheid. Een van de voordelen voor de medewerker is bijvoorbeeld een besparing op woon-werkverkeer en fileleed. Dit is van toepassing op 52 procent van de medewerkers. Een gemiddelde organisatie bespaart 9.900 euro per persoon per jaar wanneer de medewerker fulltime thuiswerkt.

Voorwaarden voor effectief mobiel werken 
Het aanbieden van mobiel werken vergt enige voorbereiding. Een van de uitdagingen is het waarborgen van dataveiligheid. Dit kan bijvoorbeeld door het uitrollen van VPN-verbindingen naar mobiele devices. Ook Mobile Device Management-platformen zijn een effectieve manier voor het beveiligen van zakelijke data en devices. Daarnaast dienen organisaties goede afspraken te maken met de medewerkers. Denk aan werktijden, contactmomenten en andere verplichtingen. Zo houdt men grip op de situatie en blijven productiviteit, continuïteit en medewerkerstevredenheid behouden.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen je vakgebied.