Marketing in lijn met je doelstellingen

to-doIn september wordt doorgaans het startschot gegeven voor een sprint naar het einde van het jaar. Het is een jaarlijks terugkerende cyclus. Het verbaast me dat iedereen wakker lijkt te schrikken en er opeens nog van alles moet gebeuren. Retail bereidt zich voor op de veelbelovende Sinterklaas- en Kerstperiode en in B2B wordt alles op alles gezet om de gestelde salestargets te halen.

Wij merken deze cyclus ook sterk in de aanvragen. Aan de ene kant word ik hier enthousiast van omdat de meerwaarde van marketing wordt ingezet. Anderzijds vraag ik me af waarom deze focus vooral zo sterk is in het laatste kwartaal. Alsof marketing alleen waarde toevoegt als iedereen terug is van de zomervakantie.

Continu onder de aandacht
Marketing – en zeker contentmarketing – bewijst het hele jaar door zijn meerwaarde. Zeker in B2B, waarbij de omzet nauwelijks afhankelijk is van impulsaankopen, is een goede contentstrategie en -planning noodzakelijk. Continu onder de aandacht bij je doelgroep is dan ook het advies voor 2017. En daar kun je nu mee beginnen.

In lijn met de business
Iedereen start in januari weer op nul. Je weet allang welke diensten het beste aansluiten bij je doelgroep. Waar de een vol wil inzetten om glasvezel te verkopen, richt de ander zich op hosted telefonie. De business doelstellingen worden doorvertaald in jaarafspraken, salestargets en bonusafspraken. Een logisch vervolg is om ook hier je marktbenadering, positionering en communicatie op aan te laten sluiten. Sales en marketing gaan zo hand in hand en zullen elkaar versterken.

Start in januari
Het hele jaar onder de aandacht bij je relaties met een boodschap die je business versterkt en je klanten blij maakt. Dat lijkt een logisch verhaal, toch? Met de kracht van herhaling worden je relaties zich bewust van de meerwaarde van jouw producten en diensten. Je triggert de behoefte en profileert jezelf als specialistische partner. Start hiermee in januari, zodat je niet na de zomervakantie nog een inhaalslag moet maken om de doelstellingen en salestargets te halen!

Succes met de zaken voor de aankomende weken!

– Sander van Trijen