Marketing geen eenvoudig Abc’tje

ABCMarketing in de telecom- en IT-sector is een dynamisch vak. Vaak moeten uitingen of campagnes gisteren al zijn opgeleverd. Met als gevolg dat dit niet altijd het beste resultaat oplevert. Daarom stellen we vaak de vraag wat het doel is. Niet zonder reden. Als marketeer vind ik dat alles in lijn met elkaar moet zijn. Dat alles moet kloppen en zodoende elkaar versterkt. Het aanbod moet volledig en tot in detail worden afgestemd op de vraag. Althans, zo is het ideaalplaatje. De praktijk toont echter anders.

Waar begint het?
Alles heeft een oorsprong. Marketing(communicatie) moet logischerwijs voortvloeien uit strategie en doelstellingen van de organisatie, met zijn eigen, unieke eigenschappen en omstandigheden. Hiervoor zijn marketingcommunicatietools en -uitingen nodig die in lijn liggen met de doelstelling. En dat maakt het marketingvak zo mooi. Idealiter wordt de basis voor de content van een nieuwsbrief, de manier waarop de receptioniste de telefoon aanneemt en de kleur van een online banner gelegd door de doelstellingen van de organisatie.

De praktijk volgt de theorie nooit één-op-één
Zoals het ideaalplaatje geschetst wordt en de theorie zo mooi laat lijken, zo is de praktijk niet. En dat is ergens ook wel logisch. In de praktijk zijn er zoveel factoren van invloed op de gebruikte diensten. En vaak zijn de organisatiedoelstellingen niet eens concreet geformuleerd, laat staan dat deze staan uitgeschreven en bekend zijn bij de gehele organisatie. Geen ramp nog.

Doelstellingen als leidraad voor communicatie
Als marketeers of communicatiemedewerkers hebben we lang niet altijd (lees: meestal niet) de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de organisatiedoelstellingen. Wat we wel kunnen doen is deze als basis aanhouden voor onze communicatie-uitingen. Of in gesprek gaan met directie en leidinggevenden en vragen hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken. Is dit ook in lijn met de rest van de organisatie? Zien medewerkers dit net zo?

Geen kip zonder kop
Het is belangrijk niet zomaar iets te roepen op de website van de organisatie, een direct mailing versturen omdat het je nuttig lijkt of iets willekeurigs te tweeten. Online zou immers toch het ding zijn? Bepaal eerst op basis van de organisatiedoelstellingen en eventueel de visies van mensen in de organisatie de communicatiestrategie. Kies vervolgens de juiste kanalen, toonzetting en passende content. Uniek is belangrijk, relevant is belangrijker. Zo straalt de organisatie uit wat het van binnen is en welke kant het op wil.

– Joep