LinkedIn voor retentie en acquisitie

In de vorige blog schreef ik al dat LinkedIn steeds socialer wordt. De nieuwsfeed houdt je op de hoogte van de ontwikkelingen rond je zakelijke contacten. Het geeft een aanknopingspunt voor een volgend gesprek of juist een opening bij een prospect waar je al lang mee in contact wilde komen.

LinkedIn is dus uitermate geschikt voor het onderhouden en opstarten van relaties. Dit ondervond ik onlangs zelf door een goed oplettende operationeel directeur van een zakelijk telecomreseller uit de regio. Ik had namelijk een heuse Nokia 3310 gekocht bij Central Point. Vol enthousiasme wachtte ik de levering af, want je kunt je voorstellen dat je deze iconische telefoon niet kunt laten liggen voor maar 6 euro.

Helaas bleek het niet zo te mogen zijn. Central Point liet weten dat er een tijdelijke fout in de database was opgetreden die ervoor zorgde dat de Nokia 3310 opeens weer online werd aangeboden. Ik kreeg toch een pakketje toegezonden, en er bleek inderdaad geen toestel in te zitten. Wel ben ik nu een heuse verfdoos rijker. Uiteindelijk mocht ik de verfdoos houden en heeft Central Point netjes het betaalde bedrag teruggestort.

Mijn enthousiaste bericht over de aanschaf van de Nokia 3310 op LinkedIn had toch de nodige aandacht gekregen, zowel online als in de kroeg. Het leek me daarom ook logisch om de ietwat teleurstellende afloop ervan op LinkedIn te vermelden. Ook hier kwamen weer spontane en aardige reacties op.

Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

Maar het allerleukste was dat ik de volgende dag de postbode aan de deur had. Ik had verder geen online bestellingen gedaan en was dus uitermate benieuwd van wie deze levering zou zijn. Toen ik zag dat de afzender Daniël Cirk van Iris One was, kreeg ik een klein beetje een Zalando-gevoel. Gillend van geluk opende ik het pakketje en daar zag ik – keurig in doos, inclusief oplader – een echte, vertrouwde Nokia. Zo eentje waar je alleen mee kunt bellen en sms’en, en die een stand-bytijd heeft van 3,5 maand.

Ondanks dat ik geen klant ben bij Iris One, ondanks dat ik geen grote prospect ben met 50 abonnementen en ingewikkelde vast-mobiel-opportunities, speelde Daniël goed in op mijn post op de sociale media. Als ik klant was bij Iris One, dan was dit een schoolvoorbeeld van goed relatiemanagement. Als ik bij Daniël op de prospectlijst zou staan, dan had hij er nu een klant bij.

Dus LinkedIn biedt net als andere sociale media volop mogelijkheden voor relatiebeheer en acquisitiemanagement. Het is maar net hoe je daar zelf mee omgaat.

– Sander

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*