ICT-tips voor een klantgericht 2018

De laatste maand van het jaar is altijd een uitgelezen moment om bedrijfs-ICT onder de loep te nemen. Sluit deze nog aan bij de ontwikkelingen in de markt? En je beveiliging, is die nog wel up-to-date? Een overzicht van trends en hoe je je zakelijke ICT hierop aanpast. Zo maak je ook in het nieuwe jaar optimaal gebruik van zakelijke technologie, en kun je je klanten optimaal blijven helpen.



1. Online dreigingen blijven groeien
Verschillende beveiligingsspecialisten hebben gemeld dat online dreigingen ook in 2018 zullen toenemen. Volgens Kasperky Lab zullen deze steeds moeilijker te herkennen zijn. McAfee meldt bovendien dat ransomware voortdurend geavanceerder en specifieker wordt. Daarnaast zal ook het aantal verschillende soorten malware blijven groeien en blijven ook hacks een flinke uitdaging. Sterke beveiliging helpt je je hiertegen te wapenen. Update regelmatig je virusscanner en maak gebruik van beveiligde verbindingen zoals VPN. Mobile Device Management-oplossingen helpen je bovendien om je mobiele devices en data goed te beschermen. Zo waarborg je je continuïteit.

 2. Bereid je voor op de GDPR 
Op 25 mei 2018 treedt de GDPR in werking. Dit is een nieuwe Europese data- en privacywet. Organisaties krijgen hierdoor te maken met veel nieuwe regels rondom databeveiliging. Voldoe je hier niet aan, dan loop je het risico op torenhoge boetes. Het is dan ook belangrijk dat je op tijd bent voorbereid op deze wetgeving. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. De te nemen stappen zijn deels afhankelijk van je type organisatie. Een goed startpunt voor je voorbereiding is de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Hier vind je heel veel informatie over het hoe en wat rondom deze wetgeving. Door goed voorbereid te zijn op de GDPR toon je aan dataveiligheid van je klanten te waarborgen. Dat draagt bij aan het klantvertrouwen en -tevredenheid.

3. Stap over naar hosted telefonie 
In september 2019 komt er een einde aan de ISDN-lijn. Dat lijkt nog ver weg, maar toch loont het om nu al de overstap te maken. Communicatie verloopt steeds digitaler. Dat heeft ervoor gezorgd dat we op steeds meer manieren met elkaar kunnen communiceren. Klanten verwachten diezelfde flexibiliteit ook van bedrijven. ISDN kan die flexibiliteit niet bieden. Hosted telefonie wel. Hiermee beschik je over veel meer functionaliteit. Hosted telefonie draait in de cloud, waardoor je deze oplossing ook op je laptop en smartphone kunt gebruiken. Hiermee verbeter je je bereikbaarheid enorm. Zo blijf je bereikbaar voor je klanten.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen je vakgebied.