Het raam kan weer open

xs@work02B
Het raam kan weer open

Ik kom zelf uit 1980. Na mijn Bachelor Commerciële Economie in Rotterdam wilde ik nog naar het buitenland om verder te studeren. Na het afronden van mijn Master Marketing Management in Engeland begon mijn werkzame leven in de telecomsector. In die tijd kon je meteen als IT-consultant of accountmanager aan de slag en kreeg je direct een auto onder je kont als je klaar was met studeren. Optimisme en opportunisme vierden hun hoogtijdagen.

“We hoefden de ramen maar open te zetten; de orders kwamen vanzelf binnen vliegen.”

Het was de tijd dat het gras in de eigen tuin misschien nog wel groener was dan bij de buren. Concurrerende bedrijven hoefden elkaar nog niet de tent uit te vechten door op prijs te concurreren. “We hoefden de ramen maar open te zetten; de orders kwamen vanzelf binnen vliegen.” Zo wordt er vaak aan die tijd gerefereerd.

Hoe anders is het nu; de ramen lijken bij sommige bedrijven potdicht te zitten. En een van de weinige creatieve oplevingen in acquisitie lijkt het keihard telefonisch acquireren middels een extern callcenter. Een inkoopmanager die al tig keer is gebeld met de mededeling dat de abonnementen vast verlopen zijn en een vrijblijvende afspraak hem veel zal opleveren. Het lijkt niet helemaal meer van deze tijd. Twijfel je daaraan, dan raad ik je aan om deze blog te lezen van Edwin Vlems over inbound marketing.

Inbound marketing leidt ertoe dat bedrijven aan jou denken op het moment dat zij iets nodig hebben in plaats van dat je ze lastig gaat vallen met een boodschap waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Door toegankelijk te zijn en je kennis te delen bouw je autoriteit op en zorg je ervoor dat je top of mind bent bij klanten en prospects. Natuurlijk mag je de klant wel actief informeren over alle mooie spulletjes die in de etalage staan, maar zorg ervoor dat dit op een inhoudelijk, aantrekkelijke en relevante manier gebeurd in plaats van het roepen van technische termen en stunten met prijzen.

“De band met de klant is veel sterker als hij jou gevonden heeft.”

Inbound marketing dus.
Ga een actieve relatie aan met de doelgroep door deze op inhoudelijke en relevante wijze te informeren. In B2B blijft het persoonlijke aspect nog altijd een doorslaggevende factor. Vertel het verhaal achter de organisatie en de mensen. Deel ervaringen van klanten en leveranciers omdat zij beter weten wat je voor de klant betekent dan dat je dat zelf doet. Dan kun je de ramen weer open zetten.

Inbound marketing komt het beste tot zijn recht als de hele organisatie hierin meewerkt; de kennis en het netwerk zijn namelijk in de hele organisatie aanwezig. Maak hier dus ook gebruik van door de medewerkers actief te betrekken. Zoals Edwin aangeeft in zijn blogpost is de band met de klant veel sterker als hij jou gevonden heeft. Want de loyaliteit van klanten die via het callcenter zijn binnengekomen zorgt ervoor dat je de ramen dicht houdt.

Zomerse groet en veel WK-plezier.

 

Sander