Heeft u nog schoenen uit de 2012 collectie in de vitrine?

vitrineDe economie lijkt aan te trekken, de huizenmarkt zit weer in de lift, ondernemers durven weer te investeren en consumenten laten het geld weer rollen. Kortom: tijd voor zeven vette jaren. Terug naar hoe het ooit was, alsof het nooit anders is geweest. Toch zijn er de afgelopen jaren de nodige zaken veranderd.
Het retaillandschap is er anders uit gaan zien. Er is veel leegstand, oude vertrouwde retailers zijn vertrokken, hippe pop-up stores schieten – met wisselend succes – als paddenstoelen uit de grond. Retail is enorm aan het verschuiven. Uiteraard speelt de online concurrentie daar een grote rol in, maar ook nieuwe, slimme innovaties bieden kansen voor retailers om een betere klantbeleving te bieden.

Is op=op de toekomst?
Een optimale combinatie van enerzijds de fysieke shopbeleving met slimme digitale innovaties en anderzijds de voordelen van online shoppen blijft voorlopig nog toekomstmuziek voor veel retailers. De toekomst lijkt weggelegd voor retailers die deze combinatie weten te realiseren. Als daar niet aan voldaan wordt, dan komen de klanten straks alleen nog maar als ’Sales’, ‘Op=op’ of ‘Restantverkoop’ op de ramen geplakt is.

Wat treft de klant in uw winkel?
En hoe is dat bij úw ‘winkel’? In de B2B-omgeving ondervindt u misschien geen last van lege winkelstraten of pop-up stores om de hoek, maar ook uw klant heeft een andere manier van shoppen ontwikkeld. Meer dan 80 procent van de B2B-aankopen begint online. Op zoek naar informatie en in een later stadium wellicht ook tot aankoop.
Heeft u de minder vette jaren gebruikt om in te spelen op deze nieuwe klantbeleving? Straalt uw ‘winkel’ uit wat u wilt dat deze uitstraalt? Of heeft u nog steeds dezelfde schoenen uit 2012 in de vitrine staan?

‘Geen dummy’s, geen verkoop’
In telecomretail wordt vaak gezegd ‘Geen dummy’s, geen verkoop’. Als de klant niet kan zien welke toestellen er te koop zijn, dan weet hij ook niet wat er te koop is. Als u uw website kritisch bekijkt, welke dummy’s laat u dan zien aan uw klanten?

“Als u uw website kritisch bekijkt, welke dummy’s laat u dan zien aan uw klanten?”

Zorg ervoor dat uw vitrine up-to-date is
Het B2B-keuzeproces blijft natuurlijk grotendeels een persoonlijke aangelegenheid. Overstappen op nieuwe communicatiemiddelen, als vast-mobielintegratie, zijn langdurige beslissingstrajecten en geen impulsaankopen. Maar hoe komen uw klanten – laat staan uw prospects – ooit te weten wat u verkoopt als u ze dit niet laat weten? Begin dus eens goed met het bekijken hoe uw winkel eraan toe is en welke dummy’s u laat zien in de winkel. Een goed voornemen voordat straks in 2016 de wintersales weer begint.