Flexibele werknemers zijn gelukkiger

Flexibel werkenMedewerkers die flexibel mogen werken zijn gelukkiger, concludeert IDC. Zij hebben een onderzoek uitgevoerd onder 1352 HR-professionals en lijnmanagers uit organisaties met meer dan 500 werknemers. De HR-professionals en lijnmanagers waren afkomstig uit zestien Europese landen, waaronder Nederland. Uit de resultaten blijkt verder dat er steeds meer aandacht besteed wordt aan samenwerken.

Europese bedrijven hebben steeds meer aandacht voor goede samenwerking
Een goede samenwerking is essentieel voor succes, concluderen de managers die deelnemen aan het onderzoek. De meerderheid (75 procent) van de respondenten is tevreden over de manier van samenwerken van hun medewerkers. Toch is er ruimte voor verbetering, maar dan vooral met betrekking tot het faciliteren van samenwerken. Dit heeft ook te maken met de systemen die een bedrijf gebruikt. Minder dan de helft van de managers (47 procent) geeft aan dat het bedrijf waarvoor zij werken systemen hanteert die samenwerken bevorderen. Dit is een aandachtspunt; de resultaten van het onderzoek geven aan dat de groeicijfers van een bedrijf positief beïnvloed worden door meer vormen van samenwerking.

Flexibel zijn en goed blijven samenwerken met videoconferencing
Flexibel werken wordt vaak gezien als een oorzaak van slechtere samenwerking. Medewerkers zijn namelijk op verschillende tijden en plaatsen aanwezig, wat persoonlijk contact vermindert. Dit hoeft tegenwoordig geen probleem meer te vormen door de mogelijkheden van videoconferencing. Medewerkers kunnen met behulp van programma’s zoals Skype, FaceTime of Teamviewer overal en altijd communiceren via hun laptop, smartphone of tablet.

Gebruik van de juiste tools zorgt voor effectievere samenwerking
Naast het persoonlijk contact is het ook erg belangrijk dat de gebruikte programma’s samenwerking bevorderen, ook wanneer er op verschillende locaties gewerkt wordt. Er zijn diverse online communicatietools beschikbaar hiervoor onder de noemer Unified Communications. Via online platforms komen communicatiemogelijkheden als chat, e-mail, video en spraak samen. Ook bieden dergelijke apps de mogelijkheid om bestanden uit te wisselen en gesprekken op te slaan.

Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers eenvoudig kunnen beschikken over de gedeelde informatie. Werken in de cloud maakt dit mogelijk, doordat werknemers altijd en waar dan ook in kunnen loggen en toegang hebben tot de gedeelde documenten. Deze staan niet langer lokaal opgeslagen, waardoor het op en neer sturen van verschillende versies verleden tijd is.

 

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen uw vakgebied.