E-mailmarketing? Ik heb hem zelf ook.

e-mail_blogafbeeldingAfgelopen week bezocht ik een aantal klanten om de plannen voor 2017 te bespreken. Klanten bezoeken en samen plannen maken zijn een goed begin van ’t nieuwe jaar. Maar wat ik nog veel leuker vond was dat ik door iedereen werd aangesproken op onze nieuwe locatie (we zijn onlangs verhuisd). Dat hadden ze namelijk gelezen in onze nieuwsbrief die we op 2 januari verstuurden.

Top of mind bij al je contacten
En zo bewijst e-mailmarketing nog altijd een zeer belangrijk en efficiënte communicatietool te zijn. Je bent in één klap onder de aandacht bij al je contacten. Zo blijf je ook top-of-mind bij de contacten die je niet vaak spreekt. Zeker vanuit commercieel perspectief biedt dit kansen. Ga maar na: je kunt je agenda nog zo vol plannen met afspraken en heel Nederland doorcrossen voor klantbezoeken, het lukt je nooit om al je contacten voldoende aandacht te geven.

Kansen voor cross- en upsell
Met een maandelijkse nieuwsbrief bereik je toch al je contacten, zodat ze weten waar je mee bezig bent en welke diensten je aanbiedt. Zodra je hen spreekt zijn ze in ieder geval op de hoogte van je organisatie en laatste ontwikkelingen. Dit biedt niet alleen kansen voor cross- en upsell, je geeft hun ook nog het gevoel dat je betrokken bent.

Werken aan vertrouwen
Met een goede selectie aan berichten en proposities help je de klant te kiezen in het ruime aanbod aan mogelijkheden. Zo wijs je hem de weg, toon je je expertise en bouw je aan ’t vertrouwen bij de klant. Je laat zien dat jij de specialist bent en de partner waar je klant op kan bouwen. Dit is een continu proces. Laten zien dat je klant op je kan bouwen geldt niet alleen als de deals gesloten moeten worden of de contracten verlengd. E-mailmarketing zorgt ervoor dat je door de jaren heen de klantrelatie versterkt.

Meer succes
Natuurlijk zijn het persoonlijke contact en de face-to-face-afspraken het allerbelangrijkste. Online marketing, en in het bijzonder e-mailmarketing, zorgt er wel voor dat je bij een brede doelgroep onder de aandacht bent. Uiteindelijk zullen je afspraken hierdoor zelf ook meer opleveren. Dat lijkt me een goed uitgangspunt voor 2017!

Wij hebben in ieder geval als doel om e-mailmarketing weer actiever in te zetten. Mocht je nou meer willen weten wat ons bezighoudt? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Fijne zaken toegewenst!

Sander van Trijen