E-mailmarketing heeft grootste impact op B2B-omzet

Mailchimp emailmarketingWilt u uw marketingbudget zo effectief mogelijk inzetten? Heeft uw organisatie een hogere omzet als doelstelling? Dan is e-mailmarketing het te gebruiken marketingmiddel. Uit onderzoek van Bizible blijkt dat dit de grootste impact heeft op omzet binnen de B2B-omgeving.

Tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden voor bedrijven om slimmer en efficiënter te werken. Vaak zijn bedrijven onvoldoende op de hoogte van deze mogelijkheden. En dat biedt kansen voor u. Door uw relaties te informeren over de voordelen van de huidige oplossingen als vast-mobielintegratie, hosted telefonie of mobiel beheer, laat u zien dat uw kennis van zaken heeft.

E-mailmarketing grootste impact op omzet
E-mailmarketing is het meest effectieve marketingmiddel om uw relaties te informeren. Zo blijkt uit onderzoek van Bizible onder B2B-marketeers, waarbij zijn onderzochten welke marketingmiddelen de grootste impact hebben op de omzet. Van de respondenten gaf 15,8 procent aan dat e-mailmarketing het meest doeltreffende marketingmiddel is, met de grootste gevolgen voor de omzet. De populariteit van e-mailmarketing is waarschijnlijk ook te herleiden aan de meetbaarheid en het verkregen inzicht van de e-mailmarketingcampagnes.

“89,2 procent van de B2B-marketeers gaf aan dat e-mailmarketing het meest populaire middel is om in te investeren”

De top 3 van meest effectieve middelen wordt aangevuld door beurzen en zoekmachine-optimalisatie. Het onderzoek toont dat 12,9 procent van de marketeers aangaf dat deelname aan beurzen een positief effect heeft op de omzet. Zoekmachine-optimalisatie is voor 12,5 procent van de ondervraagden het belangrijkste instrument. Net buiten het podium valt contentmarketing (12,1 procent).

Investeringen volgen meest effectieve middelen
Marketeers investeren veel in marketingmiddelen die effectief blijken. Van de ondervraagde marketeers gaf 89,2 procent aan dat e-mailmarketing het meest populaire middel is om in te investeren. Daarna is contentmarketing het meest populaire middel om in te investeren. 82,1 procent van de marketeers investeert hier namelijk in. Het belang van online communicatie wordt duidelijk erkend door de B2B-marketeers.

“Welke marketingmiddelen een marketeer inzet, zijn afhankelijk van het doel van de organisatie.”

Display advertenties minst populair
De middelen met de minste impact op de omzet zijn video- en displayadvertenties. Beide kregen 0,4 procent van de stemmen. Ook pers en public relations werd gekozen als ineffectief marketingmiddel met 0,8 procent van de stemmen. Toch wordt er veel geïnvesteerd in deze ineffectieve middelen; 64,2 procent van de marketeers investeert in pers en PR.

Marketingmiddel afhankelijk van doelstelling
B2B-marketeers blijven investeren in minder goed converterende middelen, als PR en video. Deze middelen spelen een belangrijke rol in het bereiken van andere marketingdoelstellingen, zoals naamsbekendheid of profilering. Welke marketingmiddelen een marketeer inzet, zijn afhankelijk van het doel van de organisatie. E-mailmarketing is dus het meest populair als een omzetstijging het doel is.