Contentmarketing uitgelegd voor niet-marketeers

Contentmarketing helpt om je marketingdoelstellingen te behalen. Gelukkig hoef je geen marketeer te zijn om dat te begrijpen. In dit blog geef ik een korte introductie over contentmarketing. Wat is contentmarketing? Waarom moet elk bedrijf dit inzetten en hoe pak je het aan? Tijd om te beginnen bij de basis.

Wat is nu eigenlijk contentmarketing?
Om een eenvoudig antwoord te geven op de vraag wat contentmarketing nu is, definiëren we eerst de afzonderlijke onderdelen content en marketing. Content kan zijn een tekst, afbeelding of video. Onder marketing verstaan we de activiteiten waarmee je jouw product of dienst samenbrengt met je doelgroep, je (potentiële) klanten. Marketing brengt vraag en aanbod bij elkaar – eenvoudig gezegd. Contentmarketing is het maken en het delen van content om jouw marketingdoelstellingen te behalen.

Waarom contentmarketing elk bedrijf verder helpt?
Bij het maken van koopbeslissingen – zeker business-to-business – ga je steeds minder over één nacht ijs. Het onder de aandacht blijven met relevante informatie is dan ook essentieel. De tijd van snelle verkoopjongens die de wereld beloven zijn voorbij. Deze tijd vraagt om partners die het beste voorhebben met hun klant, betrokken zijn en oprecht willen helpen. Daar doe je toch liever zaken mee? Met contentmarketing blijf je onder de aandacht en toon je je specialisme. En als je nodig bent zullen je klanten jou benaderen.

Waar moet mijn content over gaan?
Nu weet je wat contentmarketing is en ben je hopelijk overtuigd van de voordelen. ‘Wat voor content moet ik nu maken?’ Een logische vervolgvraag. Het antwoord laat zich niet in één alinea vatten. Content ontwikkel je voor jouw doelgroep en heeft idealiter een concreet, achterliggend doel. Je wilt bijvoorbeeld kennis of informatie delen waarmee je je klanten helpt. Denk dan ook in behoeften van je klant en deel informatie waarmee hij is geholpen. Probeer weg te blijven van puur zenden en het praten in specificaties en prijzen; het gaat echt om de voordelen voor je klant.

Hoe deel ik de content met mijn doelgroep?
Content an sich doet weinig en vervult geen marketingfunctie. Het kan je pas gaan helpen als je doelgroep ermee wordt bereikt. Dat is misschien minstens zo’n grote uitdaging als het creëren ervan. Je hebt een medium of communicatiekanaal nodig om het met je doelgroep te delen. Welke kanalen gebruik je nu om informatie te delen? Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep om informatie in te winnen? Zorg dat deze variabelen bij elkaar aansluiten. Je medium kan een nieuwsbrief zijn, een printmagazine, een website. Of een sociaal medium als LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram.

Een praktijkvoorbeeld: Stel, je bent een ICT-dienstverlener en helpt bedrijven met de veiligheid van hun ICT-omgeving. Per mei 2018 zal de GDPR – nieuwe privacywetgeving binnen de EU – van kracht worden. Bedrijven zullen hun dataveiligheid op een bepaalde manier moeten inregelen. Jij weet hier als specialist alles van af en helpt je klanten dan ook graag met hun voorbereiding. Om ze een idee te geven van de gevolgen voor hun bedrijfsvoering schrijf je een blogartikel en een whitepaper. Deze deel je via je website, LinkedIn-pagina en in een e-mailing. Je doelgroep gaat jou als specialist beschouwen. Willen zij meer weten en actie ondernemen, dan is de kans groot dat ze jou benaderen.

Als je na het lezen van deze introductie over contentmarketing enthousiast(er) bent geworden wat betreft de inzet ervan, of het onderwerp een beetje duidelijker voor je is geworden, dan is mijn stukje contentmarketing in ieder geval geslaagd!