Contentmarketing in 4, 3, 2, 1…

start_groterHet inzetten van kwalitatieve content heeft zich bewezen als succesvolle marketingtool in meerdere branches en industrieën. Ook de zakelijke telecom- en IT-sector omarmt deze strategie in toenemende mate. Fabrikanten, operators, resellers, voor iedere partij is het belangrijk om waardevolle informatie over producten en diensten bij de beslisser te krijgen. Bent u nog niet helemaal overtuigd van het belang en de werkwijze van contentmarketing? In vier stappen doe ik een poging daartoe.

4. Het helpt de organisatiedoelen te behalen
Contentmarketing kan significant helpen de doelstellingen van de organisatie te behalen. Welke doelen dat kunnen zijn? Omzetgroei is een van de meest gehoorde. Verder zijn veel voorkomende marketingdoelen het vergroten van de naamsbekendheid, het claimen van autoriteit binnen uw vakgebied, het verhogen van het aantal leads, de conversieratio verhogen, klantbehoud en upselling. Zodra u de doelen van de organisatie voor ogen hebt, kan er verder bepaald worden hoe en welke content wordt ingezet. Het vergroten van de naamsbekendheid vraagt om een andere aanpak dan wanneer upselling het doel is.

3. Beginnen is makkelijker dan u misschien denkt
U kunt sneller aan de slag met contentmarketing dan u denkt. Vaak vormt uw bestaande website een prima startpunt om uw klanten en prospects actief te informeren. Direct all-in gaan met contentmarketing is niet altijd noodzakelijk. Het belangrijkste is dát er een begin gemaakt wordt met het delen van relevante content en communiceren met de doelgroep. U zult na verloop van tijd de resultaten zien. Vervolgens kunnen volgende stappen gemaakt worden met de inzet van verschillende vormen content en meerdere kanalen.

2. Nee, contentmarketing hoeft niet veel te kosten
Een misvatting is dat contentmarketing veel moet kosten. Er is genoeg bestaande content – bijvoorbeeld door leveranciers en fabrikanten verschaft – die gedeeld kan worden met uw doelgroep. Vaak is er intern ook al content beschikbaar die gedeeld kan worden of opnieuw kan worden gebruikt. Sander schreef daar eerder over. Wellicht dat de verkoopafdeling hand-outs gebruikt bij hun acquisitiegesprekken of instructievideo’s doorstuurt bij klantvragen. In een later stadium kunnen blogs, whitepapers of specifiek ontwikkelde video’s ontwikkeld worden.

1. Met contentmarketing denkt de doelgroep aan u
Contentmarketing is erop gericht dat u uw klanten en prospect informeert over zaken die voor hen relevant zijn. U deelt interessante zaken en ervaringen waarin zij zich herkennen. Zo overtuigt u uw doelgroep en laat u zien dat u kennis van zaken heeft. U wordt gezien als de specialist en bouwt autoriteit op. Door een actieve relatie met uw doelgroep op te bouwen zullen zij uiteindelijk aan u denken op het moment dat u nodig bent!

– Joep