Geef uw content een tweede leven!

greenitWanneer we aan ‘nieuws’ denken leggen we vaak onbewust de associatie met kranten, nieuws-apps, Facebook en Twitter. Communicatiekanalen die ons voorzien van informatie over recente gebeurtenissen van over de hele wereld. De tijdspanne tussen de feitelijke gebeurtenis en het eerste contactmoment voor de lezer wordt zo kort mogelijk gehouden. En is vaak eenmalig. Anders is het geen ‘nieuws’ meer. Toch? Dat klopt niet helemaal. Want nieuws hoeft niet altijd nieuw te zijn. Zolang het informerend en relevant is. Oudere content kan dus vaak opnieuw worden ingezet, eventueel met minimale aanpassingen. Meer hier over leest u in de blog: ’Nieuws hoeft niet altijd nieuw te zijn’.

Natuurlijk zit er op veel nieuws een houdbaarheidsdatum. U bent zakelijk waarschijnlijk niet geïnteresseerd in het herlezen van jaren oud nieuws over reeds achterhaalde technologie. Maar toch blijkt veel content geschikt voor hergebruik. Denk bijvoorbeeld aan informatie over algemene functionaliteiten van producten. Zo kwamen wij onderstaand bericht van onszelf uit 2013 tegen, met daarin 5 trends over vaste telefonie. Oordeel zelf hoe relevant dit bericht nog is en dat het met minimale aanpassingen weer in te zetten is.

Bellen via internet wordt de standaard

Vijf trends binnen vaste telefonie

De tijd dat een bedrijf voor telefonie een ISDN-lijn, een telefooncentrale en simkaarten voor mobiel verkeer aanschafte is voorbij. Er zijn vele varianten mogelijk om de vaste telefonie in te regelen. Alle zijn erop gericht bedrijven flexibeler, productiever en efficiënter te laten werken. Bellen over internet (ip) is aan een niet te keren opmars begonnen. Het is een trend die door het bedrijfsleven niet alleen omarmd wordt vanwege de kostenbesparing die gerealiseerd kan worden, maar ook vanwege de toegenomen functionaliteiten. Ook de integratie met mobiel is sterk in opkomst. Onderstaand zijn de belangrijkste ontwikkelingen opgesomd.

1. Alles wordt VoIP
Telefonie over internet (ip) bestaat al geruime tijd. Steeds vaker wordt Voice over IP (VoIP) als oplossing gebruikt, zonder dat de gebruiker in de gaten heeft dat er via internet gebeld wordt. Het is goedkoper en biedt daarnaast ook veel gebruikersvoordelen. Er zijn diverse aanbieders die vaste telefonie via het internet als dienst aanbieden. Met de ip-techniek is iedere vaste lijn met het grootste gemak overal naartoe te leiden.

2. Chat en video als alternatief
Naast traditionele telefonie ontstaan er ook diverse alternatieven om op nieuwe manieren met elkaar te bellen. Met een oplossing als Microsoft Lync kan men bijvoorbeeld direct vanuit Outlook gaan chatten, bellen, groepbellen of videobellen. Dankzij dit soort ontwikkelingen, vaak geschaard onder de naam Unified Communications, wordt de onderneming beter, makkelijker en efficiënter bereikbaar. Ook het opzetten van een online meeting via videoconferencing neemt toe aan populariteit. Snellere vaste en mobiele internetverbindingen zullen zorgen voor alternatieve en beter betaalbare manieren om met elkaar in contact te zijn.

3. Telefonie komt uit de cloud
Diensten uit de cloud winnen steeds meer aan populariteit. De software en infrastructuur zijn zeer eenvoudig en schaalbaar in te zetten. Hetzelfde geldt voor vaste telefonie. Hosted telefonie zorgt ervoor dat bedrijven niet meer hoeven te investeren in dure centrales die daarnaast geservicet moeten worden. Met hosted telefonie wordt er middels een vaste telefonieomgeving uit de cloud gewerkt. Hosted telefonie maakt het ook mogelijk om via internet te bellen, zodat ook een besparing op de belkosten gerealiseerd kan worden. Verder is een hosted telefonie-oplossing schaalbaar en flexibel in te regelen naar de gebruikersbehoefte van de organisatie. Er wordt geprofiteerd van innovaties doordat de hosted oplossing continu wordt geüpdatet. Iets wat bij de vaste telefooncentrale voor veel uitdagingen kan zorgen.

4. Vast en mobiel komen samen
Voorheen waren vaste en mobiele telefonie nog echt fysiek gescheiden circuits. Tegenwoordig komen die heel duidelijk samen. Vanuit de hardware- en operatorkant wordt steeds meer ingezet op de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie te integreren. Vast-mobielintegratie biedt vele voordelen voor zowel de organisatie als de gebruikers daarbinnen. Medewerkers zijn beter bereikbaar door het gebruik van één telefoonnummer. De smartphone krijgt daarnaast dezelfde functionaliteiten zoals men deze van de vaste telefoon kent, zoals doorschakelen, hunt-groepen, etc. Als medewerkers binnen het netwerk van het bedrijf aanwezig zijn, dan schakelt de mobiele telefoon over op het wifi-netwerk, zodat er draadloos gebeld wordt.

5. De datalijn wordt cruciaal
Op basis van de eerdergenoemde trends is het duidelijk dat de internetverbinding nog belangrijker wordt dan deze al is. Zonder internet kan er in de nieuwe IP-omgeving ook niet meer gebeld worden. Daar waar dat al belangrijk was, is het nu zaak geworden dat het bedrijf de juiste keuze maakt voor wat betreft de internetverbinding. Hierin zijn verschillende aanbieders en mogelijkheden beschikbaar die specifiek afhangen van de behoefte van de organisatie. Het is belangrijk te kijken naar het geboden serviceniveau, want onbereikbaar zijn leidt tot schade aan de business.

Door uw eigen oude content regelmatig onder de loep te nemen kunt u vaak veel informatie ‘recyclen’. Zo kunt u met relatief weinig moeite een herhalend effect creëren waardoor u top of mind blijft bij uw klanten. Wij kijken graag samen met u naar uw oude content en maken deze graag weer relevant voor uw doelgroep!