IT bepalend voor continuïteit organisatie

Future Technology Display40 procent van de organisaties vindt de toenemende rol van automatisering in de infrastructuur cruciaal voor winstgroei en continuïteit van de organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van Telindus en EMC onder 115 Nederlandse IT-beslissers. De impact van IT wordt nog bij veel bedrijven onderschat.

Innovatie is noodzakelijk
In 2020 zullen meer dan 7 miljard mensen en bedrijven en minstens 30 miljard apparaten verbonden zijn met het internet. Zo voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Een volledig connected wereld en digitale zakelijke wereld is de toekomst. Organisatiegroei zal voornamelijk worden bewerkstelligd door bedrijven die zich onderscheiden. Ondersteunende IT-oplossingen zijn hier noodzakelijk voor. Organisaties die anticiperen op hun veranderende bedrijfsomgeving zullen hun concurrentiepositie door IT kunnen verstevigen.

IT cruciaal voor winstgroei
40 procent van de ondervraagden uit Telindus’ onderzoek geeft aan het eens of helemaal eens te zijn met de stelling: ‘Mijn organisatie ziet de toenemende rol van automatisering van de infrastructuur als cruciaal voor winstgroei’. In totaal is 28 procent het hier niet of helemaal niet mee eens en heeft 32 procent van de respondenten er geen mening over.

De invloed van automatisering
Automatisering heeft steeds meer invloed op de bedrijfsvoering. Er zijn steeds meer digitale informatie- en communicatiestromen die plaatsvinden binnen een organisatie. Deze ondersteunen de bedrijfsvoering en dienen daarnaast op een efficiënte wijze beheerd te kunnen worden. Afhankelijk van het businessmodel van de organisatie heeft automatisering ook invloed op de mate waarin winst wordt gemaakt. Schaalbare clouddiensten besparen enorm op beheer en kunnen snel gerealiseerd worden. Hierbij valt te denken aan het toevoegen van gebruikers aan een Office 365-account, het aanmaken van extra telefoonnummers of uitbreiden met extra softwaremodules. Door automatisering kunnen nieuwe toepassingen sneller worden geleverd en kan de organisatie sneller inspelen op veranderende omgevingsfactoren.

IT van ondersteunend naar sturend
IT is niet langer alleen bedoeld om processen te automatiseren. Het heeft de mogelijkheid om de organisatie digitaal te transformeren, om nieuwe kansen – en uiteindelijk omzet – te genereren. Zo is het mogelijk dat IT niet langer ondersteunend dient maar zelfs sturend. Organisaties zouden daarbij IT als strategisch onderdeel op kunnen nemen in de bedrijfsvoering. Dit vraagt weliswaar een cultuurverandering, maar zal op lange termijn onderscheidend vermogen en duurzame innovatie opleveren.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen uw vakgebied.