Apple en Samsung blijven koplopers op de tabletmarkt

Apple en Samsung blijven de tabletmarkt aanvoeren, al zien beide fabrikanten hun marktaandeel teruglopen. Zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IDC over het tweede kwartaal van 2015, dat het vergelijkt met dezelfde periode een jaar eerder. Ook het totale aantal verscheepte tablets is afgenomen.

Groei tabletmarkt neemt af
Het totale aantal verscheepte tablets betrof in het tweede kwartaal van dit jaar 44,7 miljoen stuks, tegenover 48 miljoen stuks een jaar eerder. Oorzaak van de afname is dat de tablettechnologie zich minder snel ontwikkelt en mensen meer gebruikmaken van smartphones. Zo stelt IDC. De trend bij smartphones is dat schermen steeds groter worden en daarmee het verschil met de tablet kleiner wordt.

Apple iPad veruit populairste tablet
Apple’s marktaandeel op de tabletmarkt betreft 24,5 procent wereldwijd; nagenoeg één op de vier verscheepte tablets betreft daarmee een iPad. Samsung neemt een tweede plaats in met 17 procent marktaandeel. De top-5 wordt verder aangevuld met Lenovo, Huawei en LG, die respectievelijke marktaandelen van 5,7, 3,7 en 3,6 procent laten zien. Opmerkelijk is dat Huawei en LG een uitzonderlijke groei noteren ten opzichte van een jaar eerder. Huawei pluste met 103,6 procent en LG maar liefst met 246,4 procent.

Zakelijke inzet tablets
Waar de consumentenmarkt een meer verzadigd beeld toont, is er op zakelijk vlak nog voldoende groei mogelijk. Organisaties voorzien medewerkers steeds vaker van een tablet naast de gebruikelijke smartphone en laptop. Het tussenformaat onderscheidt zich in mobiliteit ten opzichte van een laptop en zorgt in potentie voor een hogere productiviteit. Het scherm toont meer content en met aan te sluiten toetsenborden is het efficiënter werken.

Dit artikel komt uit Telecomcontent.nl, dé database met kwalitatieve content voor telecom & IT. Houd klanten en relaties op de hoogte en bouw autoriteit op binnen uw vakgebied.