20 procent van de smartphonegebruikers belt niet met zijn telefoon

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft groeiende. Nu zijn er voor het eerst – met een aantal van 8,5 miljoen – meer smartphone- dan pc- (laptop/desktop) bezitters in Nederland. 67 procent van de Nederlandse bevolking bezit een smartphone tegenover 65 procent die een pc bezit. Vorig jaar waren er nog een miljoen meer pc’s dan smartphones in Nederland. Opmerkelijk is dat een vijfde van de smartphonebezitters aangeeft helemaal niet met het toestel te bellen en het voornamelijk te gebruiken voor chatten – bijvoorbeeld met WhatsApp (67 procent), mailen (72 procent) en surfen op het internet (78 procent). Zo blijkt uit recent onderzoek van GfK, ‘Trends in Digitale Media’. Dit onderzoek is representatief voor 12,8 miljoen internetters in Nederland van 13 jaar en ouder.

Ongeveer zeven miljoen tabletgebruikers in Nederland
Daarnaast is meer dan de helft (53 procent) van de Nederlanders in het bezit van een tablet; het aantal tabletbezitters stijgt tot bijna zeven miljoen. Het mediagebruik op de tablet stijgt. Ongeveer een derde van de tabletgebruikers (31 procent) leest wel eens de krant op een tablet (t.o.v. 21 procent een jaar eerder), 24 procent kijkt televisie op zijn tablet (t.o.v. 16 procent vorig jaar) en één op de negen personen gebruikt de tablet om radio te luisteren.

Social media
Facebook blijft in Nederland nog altijd het grootste social media-kanaal en groeit nog steeds. Ruim negen miljoen Nederlanders hebben hier een account, wat goed is voor 72 procent van Nederland. Een jaar geleden was dit nog 66 procent. Ook bezoekt de Facebook-gebruiker zijn account gemiddeld vaker, van 20 naar 24 keer per week. Twitter is met 27 procent van de onderzochte groep een minder populair sociaal medium dan Facebook. Het aantal Twitter-berichten per week is in een jaar tijd gehalveerd, van ruim acht posts per week naar 3,5, evenals het gemiddeld aantal bezoeken, dat van 22 keer per week een jaar geleden daalde naar 13 dit jaar. Instagram – het medium waar vooral foto’s worden gedeeld – heeft ongeveer 10 procent van Nederland. Opvallend is vooral het gebruik onder de groep jongeren (13-17 jaar); een derde van hen gebruikt Instagram.

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*